Skip to content

Junior Companies: theorie gieten in de praktijk

Junior Companies: theorie gieten in de praktijk

Zoeken

De theorie en praktijk optimaal combineren binnen onze afdeling Economie & Ondernemen: hoe pakken we dat het beste aan? Eerder dit kalenderjaar diende zich de perfecte methode aan: de Junior Company. We zijn er dit schooljaar mee begonnen in het derde leerjaar. In één schooljaar doorlopen twintig leerlingen zeven verschillende fases. Het resultaat, komende zomer: een bloeiende onderneming met een winstgevend product! Veel belangrijkere doelen: leerlingen die effectiever dan ooit de stof eigen hebben gemaakt en hebben ervaren hoe leuk het is om ondernemend te zijn.

Een bedrijfje in zeven fases
Projectleider van de Junior Companies is lerares Sindy Pfeiffer. “Het mooie van de methode? Werkelijk alles dat we voorheen aanboden, zit erin. De ondernemingen vormen een perfecte kapstok voor alles wat we de leerlingen in het derde jaar willen bijbrengen. In fase 1 vormden we het team. Waar liggen je talenten en wat kun je beter aan een ander overlaten? Er zijn sollicitatiebrieven geschreven en serieuze gesprekken gevoerd. In fase 2 staat de productkeuze centraal. Wil je een commercieel of sociaal bedrijf starten? Wat ga je verkopen en aan wie? Zijn er concurrenten? Er zijn marktonderzoeken gehouden en echte strategische keuzes gemaakt. In de week voor Kerstmis krijgen we de presentaties te zien. Daarna volgen het ondernemingsplan, de zoektocht naar investeerders, marketing en communicatie, in en verkoop en de fase waarin we afsluiten. Dan mag de eindbalans worden opgemaakt en krijgen investeerders hun uitbetaling.”

Opbloeien
Vertegenwoordigers van de vier bedrijfjes gaan regelmatig de deur uit. Ze hebben aan teambuilding gedaan in Beek en Donk en hebben meegekeken bij de Business College van het ROC. ‘Economie & Ondernemen is een stuk leuker dan vorig jaar’, kreeg de docente al te horen. “We zien echt dat sommige leerlingen helemaal opbloeien nu ze mogen handelen. Competenties als samenwerken zijn aanvankelijk even een uitdaging, maar daarna liggen ze ineens twee fases voor op de planning. Logo’s, brieven voor aandeelhouders, kostprijsberekeningen: ik heb al van alles voorbij zien komen. We remmen dan even af, maar gaan het enthousiasme natuurlijk niet temperen. Die bevlogenheid geeft veel voldoening.” Er worden straks onder meer slimme opladers en delicatessen uit Marokko verkocht, maar ook sleutelhangers en sportshirts van het Vakcollege. “Voor dat laatste product zijn ze een gesprek aangegaan met de rector. Ik heb ze nog nooit zo zenuwachtig gezien. Maar uiteindelijk gaan ze er ongetwijfeld komen en heeft iedereen een uniform shirt om in te gymen, ontworpen door onze ondernemers in de dop.”

Ervaring
De eindresultaten worden straks geüpload in het digitale portfolio Volution, waarover we eerder schreven op onze website. Al met al een leerzame ervaring waar de leerlingen straks met plezier op terug zullen kijken!

Info

Delen!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Misschien ook leuk!

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring op onze website krijgt.