Het Vakcollege Helmond werkt met het digitale portfolio Volution. Leerlingen kunnen documenten, foto’s en filmpjes direct uploaden in hun digitaal portfolio en krijgen zo een persoonlijk overzicht van loopbaangesprekken, ervaringen en activiteiten.
De juiste keuzes maken
Speerpunten van het digitaal portfolio binnen de OMO Scholengroep Helmond zijn loopbaanoriëntatie (LOB), cultuuronderwijs en competentie ontwikkeling. Het Vakcollege startte als eerste binnen OMO Scholengroep Helmond. Rodger Zitter, docent, LOB-coördinator en projectcoördinator van het Vakcollege, legt uit. “Op het Vakcollege werken leerlingen meer met hun handen dan met theorie. Ons uiteindelijke doel is ervoor te zorgen dat onze leerlingen een goede, zelfgekozen keuze qua profiel en uiteindelijk vervolgopleiding maken. Door ervaringen en ontwikkelingen in het digitaal en persoonlijk portfolio te zetten, kunnen ze ontdekken wat hun motivaties en talenten zijn.”
Iedere leerling regisseur van eigen ontwikkeling
Het Vakcollege was op zoek naar een platform dat alle competenties, taken en persoonlijke gesprekken van de leerlingen digitaal kon verwerken. “Eerst werd alles op papier bijgehouden. Onze cultuurcoördinator Brenda van Hoof wilde alle activiteiten van onze leerlingen digitaal gaan bijhouden. We zijn klein begonnen, zodat het behapbaar bleef voor docenten en leerlingen. Inmiddels werken de andere scholen van onze scholengroep ook al met het platform. De geluiden zijn tot nu toe positief en er zijn ook alweer nieuwe wensen ontstaan. We maken een flinke professionaliseringsslag door. Iedere leerling wordt regisseur van zijn eigen ontwikkeling en dat maakt het digitaal portfolio fantastisch.”